3 års garanti     60 dagars returrätt     1000-tals nöjda kunder     Nöjd kundgaranti     Säker betalning

Varukorg

0 artiklar



 

Kamrem

Kamremmens uppgift är driva kamaxeln i motorn. I din servicebok finner du intervallen för när din kamrem ska bytas. Vid ett kamremsbyte ingår det fler delar som bör bytas, kompletta satser finner du under kategorin "kamremssats". En kamrem är en del av en förbränningsmotor, som synkroniserar rotationen hos vevaxeln och kamaxeln, så att motorns ventiler öppnar och stänger vid rätta tidpunkter under varje cylinders inlopps- och avgasslag . Vid problem med motorns kamrem eller kedja kan kolven slå i ventilerna och orsaka stora maskinella skador. En kamrem är ett bälte som oftast har tänder på den inre ytan. De flesta moderna produktions bilmotorer utnyttjar en kamrem eller kedja för att synkronisera vevaxelns och kamaxelns rotation. Kamkedjor var vanliga på produktions bilar under 1970 och 1980-talet, senare har kamremmar blivit normen men kamkedjor har sett ett uppsving de senaste åren . Kamkedjor är i allmänhet mer hållbara än kamremmar och skall inte bytas lika frekvent som kamremmen skall, kamremmen är dock billigare, lättare och tystare än kamkedjan. I förbränningsmotorn är kamremmens uppgift att förbinda vevaxeln med kamaxeln, som i sin tur styr öppning och stängning av motorns ventiler. En fyrtaktsmotor kräver att ventilerna öppnas och stängs en gång vartannat varv av vevaxeln, kuggremmen utför detta. detta. Den har tänder för att vrida kamaxeln synkroniserat med vevaxeln , och är särskilt utformad för en viss motor . I vissa motorkonstruktioner kan kamremmen också användas för att driva andra motorkomponenter såsom vattenpump och oljepump. I dessa fall bör du även byta vattenpumpen vid ett kamremsbyte eftersom den extra kostnaden för att byta vattenpumpen är försumbar jämfört med arbetskostnaden för att få tillgång till den vid senare tillfälle. När en kamrem skall ersättas , måste försiktighet iakttas för att säkerställa att ventil- och kolvrörelser är korrekt synkroniserade. Underlåtenhet att synkronisera på rätt sätt kan leda till problem med ventiltider, och detta i sin tur kan orsaka kollision mellan ventiler och kolvar. Detta är inte ett problem unikt för kamremmar eftersom samma problem existerar med alla andra metoder såsom t.ex. kamkedjor. Kuggremmar måste bytas ut på tillverkarens rekommenderade avstånd och / eller tidsperioder. De vanliga felen med kamremmar är antingen avskalade tänder som lämnar en jämn sektion av bandet där driv kuggen glider eller delaminering och upplösning av fiberkärnorna. En kamrem är typiskt gjord av gummi med höghållfasta fibrer t.ex. glasfiber eller Twaron / Kevlar.

Artiklar 1 till 9 av totalt 490

per sida
Sida:
  1. 1
  2. 3
  3. 4
  4. 5
  5. ...
  6. 55

Rutnät  Lista 

Fallande ordning
  • Kamrem

    Kamrem

    611,25 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    301,25 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    448,75 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    618,75 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    756,25 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    447,50 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    632,50 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    616,25 kr

  • Kamrem

    Kamrem

    916,25 kr

Artiklar 1 till 9 av totalt 490

per sida
Sida:
  1. 1
  2. 3
  3. 4
  4. 5
  5. ...
  6. 55

Rutnät  Lista 

Fallande ordning